OM oss

OM Fagernes Yacht Club

Fagernes Yacht Club er et moderne anlegg som består av restauranthus/selskapslokaler, kaianlegg og marina som ligger på en halvøy i Nordåsvannet utenfor Bergen sentrum. Den første bebyggelsen bestod av en liten kafé som ble bygget på 1950-tallet samt et par nøst. Deretter har anlegget blitt bygget ut ved flere anledninger. Fagernes Yacht Club har en lang og tradisjonsrik historie.

Vi tilbyr båtplasser, vannscooterparkering, selskapslokaler og restaurant. På sommerstid kan båtfolket parkere på gjestekaien og nyte en is eller en forfriskning på den store uteserveringen langs kaien.  Vi har levende skalldyr i fiskekum på utsiden i sesong. Vi har også åpnet Fagernes Flytebad som er en flytende badstue med helårsdrift.

Historien om Fagernes Yacht Club

Fagernes Yacht Club var opprinnelig en kiosk bygget i 1952, men er bygget ut gjennom mange eierledd – og ble på begynnelsen av 1980-tallet solgt fra Bergen Motorbåtforening til Lerøy-familien som bygget ut anlegget i flere omganger. Blant annet ble det bygget en enebolig vegg i vegg med restauranten for at familien som drev restauranten skulle ha kort vei til jobb. Ian og Bente Lerøy stod for driften av stedet i en årrekke før stedet til slutt ble solgt til Odfjell Eiendom. Odfjell Eiendom utredet muligheten for å bygge leiligheter på tomten, men valgte å legge planene på is grunnet strenge krav fra Bergen kommune og la i stedet eiendommen ut for salg

Det er ikke mange selskapslokaler i bergensområdet som har huset flere arrangementer enn Fagernes Yacht Club. Både nasjonale og internasjonale artister har spilt til dans opp gjennom årene og tusenvis av båter har vært innom marinaen.

Fagernes Yacht Club eies av Fagernes Marina v/Sturla Dyregrov som overtok anlegget i 2021. Målet med driften er å bringe stedet tilbake til tiden da det var et yrende liv på kaien - og sommersesongen 2024 vil være første på mange år med kontinuerlig drift og tilbud til båtfolket.

Avisannonse fra 1982

Det er ikke få selskaper som har blitt holdt på Fagernes de siste 50 årene. Mange av kundene våre som feirer gullbryllup i dag hadde også bryllupet sitt hos oss - før vi som driver stedet i dag var født(!). Vi vet ikke hvor mange tusen gjester som har vært hos oss opp igjennom årene - men gjennom en kraftig oppgradering av lokalene er vi klar til å ta imot nye gjester i årene som kommer, og føre tradisjonen videre.